Presidentti Joe Bidenin uudelleenvalintakampanja etsii meemiasiantuntijaa Gen Z -äänestäjien houkuttelemiseksi.
Biden for President (BFP) -kampanja julkaisi työpaikkailmoituksen ”Partner Managerille”. Tämä henkilö huolehtii ”päivittäisistä toiminnoista internetin huippusisältö- ja meemisivujen sitouttamisessa”.
Bidenin tiimi maksaa Delawaren Wilmingtonissa asuvalle meme managerille 65 000-85 000 dollaria vuodessa. Palkka on Indeedin mukaan hieman yli digitaalisten markkinoijien keskipalkan Yhdysvalloissa.
Biden-meemarin päätehtävänä on hoitaa suhteita digitaalisen median yrityksiin, podcast-yhtiöihin ja ”meemisivuihin” eri sosiaalisen median alustoilla.
Bidenin tiimi on käyttänyt meemejä ennenkin. He ottivat vuoden 2022 alussa käyttöön ”Dark Brandon” -lasersilmämeemin saadakseen 81-vuotiaan näyttämään internet-tietoiselta.
Helmikuussa Biden puhui Dark Brandon -meemistä Seth Meyersin Late Night -ohjelmassa. Hän sanoi vitsaillen: ”Paheksun sitä helvetin paljon”, ennen kuin laittoi tummat aviator-aurinkolasit päähänsä.
Biden käytti aurinkolaseja uudelleen ja mainitsi meemin huhtikuun Valkoisen talon kirjeenvaihtajien illallisella yleisön hurratessa.
Tämä on osa Bidenin pyrkimyksiä saada yhteys nuorempiin äänestäjiin.
Myös monet demokraatit ovat muuttaneet näkemyksiään kryptosta. Tämä muutos näyttää seuraavan Donald Trumpin tukea sille, kun hän yrittää voittaa ääniä.
Myös meemit ovat Trumpille tuttuja. Hänen elokuussa 2023 otettu rikoskuva meni nettiin sen jälkeen, kun häntä käsiteltiin Fultonin piirikunnan vankilassa hänen neljännen syytteensä vuoksi.
Hänen kampanjansa alkoi nopeasti myydä T-paitoja, mukeja ja muita esineitä, joissa oli pidätyskuvan kuva. Joulukuussa julkaistiin myös ”MugShot”-mallisto, jossa ei ole sytytettäviä rahakkeita (NFT).
Toukokuun alussa Trump-aiheinen MAGA-memecoin sai suosiota hänen kryptomyönteisten kommenttiensa jälkeen.