Table of Contents
Kryptovaluuttamarkkinoilla listautuminen (Initial Public Offering, IPO) on samankaltainen kuin kolikoiden listautuminen (Initial Coin Offering, ICO). Yritys, joka haluaa kerätä varoja uuden valuutan, sovelluksen tai palvelun kehittämiseen, voi tehdä sen ICO:n kautta.
Listautumisannissa perinteinen yritys kerää varoja, toisin kuin kryptoalan ICO-emissiossa. Ero näiden kahden välillä on se, että listautumisannissa sijoittaja saa osuuden yrityksestä, kun taas ICO:ssa hän saa tokenin, joka ei edusta osakkeita yrityksestä .
Mikä on kolikoiden alustava tarjoaminen ja mitä siihen liittyy? Alkuperäinen kolikkoanti (initial coin offering, ICO) on kryptovaluuttojen varainhankintatekniikka. Bitcoinin ja Etheriumin kaltaiset kryptovaluutat kasvattavat suosiotaan kaikkialla maailmassa.
Jos tiedät, mikä kryptovaluutta on hyvä sijoitus, ne voivat tarjota suuria tuottoja. Koska ostat etukäteen, kustannukset ovat usein alhaisemmat, ja jotkut ICO:t antavat tokeneita alennuksella. ICO:t ovat avoimia kaikille. ICO:iin ei ole rajoituksia sen suhteen, kuka voi sijoittaa ICO:iin verrattuna muihin listautumisanteihin.
Huhtikuusta 2018 lähtien ICO:t ovat keränneet huimat 5 miljardia dollaria. Kryptovaluuttamarkkinoiden kokonaispääoma on yli 100 miljardia dollaria, joten ei ole yllättävää, että monet ihmiset ovat kiinnittäneet huomiota – erityisesti kauppiaat, jotka näkevät siinä mahdollisuuden nopeisiin ja helppoihin voittoihin.
Mitä ovat kolikkoannit ja miten ne toimivat?
ICO on eräänlainen kryptovaluutta, jota yritykset käyttävät rahankeräykseen. Sijoittajat saavat ICO-kaupankäyntialustojen kautta ainutlaatuisia kryptovaluutta-“tokeneita” vastineeksi käteissijoituksestaan yritykseen. Kyseessä on joukkorahoitusmenetelmä, jossa luodaan ja myydään digitaalisia tokeneita hankkeen kehittämisen rahoittamiseksi.
Hankkeen upouusi valuutta on nimeltään TKY, ja se toimii rahayksikkönä, joka antaa sijoittajille pääsyn tiettyihin ominaisuuksiin hankkeessa, jota liikkeeseen laskeva yhtiö hallinnoi. Nämä tokenit erottuvat edukseen, koska niillä rahoitetaan avoimen lähdekoodin ohjelmistohankkeita, jotka eivät muuten olisi mahdollisia tavallisilla rahoitusvälineillä.
Mitä valkoiset paperit ovat ja mihin niitä käytetään?
Kryptovaluutta-aloitusyritys, joka haluaa kerätä rahaa Ico Coinsin kautta, julkaisee yleensä valkoisen kirjan. Tämä asiakirja antaa mahdollisille sijoittajille keskeiset tiedot yrityksen suunnitelmista. Se sisältää kaikki seuraavat yksityiskohdat: mistä hankkeessa on kyse, mitä tavoitteita sillä pyritään saavuttamaan sen valmistuttua, kuinka paljon rahaa hankkeeseen tarvitaan, kuinka monta virtuaalista tokenia tekijät pitävät, mikä valuutta hyväksytään, kuinka kauan ICO-kampanja kestää ja kuka on luonut valkoisen kirjan.
Ennen kryptovaluutan lanseeraamista yrityksen on julkaistava valkoinen kirja. Tämä on ICO:n merkittävä vaihe, koska monet sijoittajat haluavat nähdä alustavan valkoisen kirjan ennen kuin he päättävät, haluavatko osallistua vai eivät.
Mitä eroa on ICO:n ja listautumisannin välillä?
Suurin ero ICO:n ja listautumisannin välillä on valtion sääntely. Jotta yritys voisi listautua pörssiin listautumisannilla, sen on toimitettava SEC:lle asiakirja, jota kutsutaan esitteeksi.
Yhtiön esite on asiakirja, jossa on lain mukaan esiteltävä yhtiön suunnitelmat osakkeiden julkisesta liikkeeseenlaskusta. Se sisältää keskeiset tiedot yrityksestä ja sen suunnitellusta listautumisannista, jotta mahdolliset sijoittajat voivat tehdä tietoon perustuvan päätöksen. Yhdysvaltojen tuoreessa lainsäädännössä todetaan sitä vastoin, että ICO:iden on noudatettava sääntelynormeja vain, jos niitä tarjotaan arvopaperimerkkeinä eikä palvelumerkkeinä. Näitä aiheita tarkastellaan tarkemmin jäljempänä.
Koska tällainen sääntelytoiminta on kuitenkin suhteellisen uutta, arviointi ja asianmukainen huolellisuus ovat vaikeampia kuin osakkeiden listautumisannissa, joita säännellään tiukkojen menettelyjen avulla ja joita valvovat tilintarkastusyhteisöt ja investointipankit, mikä antaa sijoittajille lisätietoa ja suojaa.
Mikä on ICO ja miten se toimii?
ICO-varainhankinta on uusi menetelmä, jolla yritykset voivat saada varoja myymällä kuponkia lohkoketjussa. Nämä merkit jaetaan vastineeksi rahallisista lahjoituksista.
Toisin sanoen digitaaliset rahakkeet voivat tarjota monenlaisia palveluja ja niillä voi olla monia erilaisia sovelluksia. Nämä tokenit, joita voidaan lähettää verkossa ja myydä kryptovaluuttapörsseissä, saattavat tarjota käyttäjälle pääsyn tiettyyn palveluun tai oikeuttaa yrityksen osinkoon. Palvelumerkit ovat merkkejä, jotka edustavat pääsyä johonkin palveluun. Arvopaperimerkit takaavat haltijalleen tietyn prosenttiosuuden yrityksen voitoista tai osakepääoman.
Tytäryhtiöiden rahakkeet
Käyttäjien tokenit, joita kutsutaan myös “sovelluskolikoiksi”, ovat eräänlainen kryptovaluutta. Ne merkitsevät pääsyä yrityksen tuotteeseen tai palveluun jossain vaiheessa. Lohkoketjuyritykset voivat saada rahaa hankkeidensa rahoittamiseen vastineeksi siitä, että ne voivat myydä käyttövaramerkkinsä silloin, kun sen kysyntä on suurta. Utility-tokenien ei ole tarkoitus olla osaketodistusten kaltaisia sijoitusvälineitä, vaan ne on tarkoitettu käytettäväksi
Turvatunnisteet
Toinen digitaalisen valuutan luokka on arvopaperitunnukset, jotka edustavat sijoitussopimusta ja voivat kuulua liittovaltion arvopaperisäännösten ja -määräysten piiriin. Toisin sanoen nämä ovat digitaalisia omaisuuseriä, jotka saavat arvonsa ulkoisesta, kaupattavasta omaisuuserästä. Ne muistuttavat yrityksen osakekirjaa, ja ne oikeuttavat haltijansa osuuteen voitoista sekä äänioikeuteen.
24. huhtikuuta 2018 Overstock ilmoitti, että tZERO järjestäisi ICO:n rahoittaakseen säännellyn arvopaperimerkkien kaupankäyntialustan kehittämistä. tZERO-tokenit lasketaan liikkeeseen SEC-säännökset huomioon ottaen, ja Overstockin toimitusjohtaja Patrick Byrne sanoi, että tokenin haltijoille maksettaisiin neljännesvuosittain osinkoja tZERO-tokeneina.
Huolet
ICO-rahoituksenkeruumalli on herättänyt paljon sääntelyn valvontaa, koska sitä voidaan käyttää hankkeiden rahoittamiseen ilman riittävää tiedonantovelvollisuutta tai, mikä vielä pahempaa, sijoittajien huijaamiseen. Lisäksi digitaaliset tokenit voivat olla erittäin hintavaihtelevia ja niiden arvo voi vaihdella rajusti.
Byrne ja muut analyytikot uskovat, että suuret yritykset laskevat lopulta osakkeita liikkeeseen ICO:iden kautta perinteisten julkisten listautumisten sijaan tai niiden lisäksi.
MIT:n medialaboratorion johtaja ja mediataiteen ja -tieteiden professori Joichi Ito suhtautui New Yorkissa järjestetyn World Science Festivalin paneelikeskustelun aikana varauksellisesti Ico Coinsin menestyksen taustalla olevaan “kultakuume”-mentaliteettiin. Hänen mielestään kryptovaluuttoja hyödynnetään haitallisilla tavoilla, jotka vahingoittavat ihmisiä ja tukahduttavat internetin ekosysteemin.
“Kyse ei ole siitä, että vastustaisin ICO:ta”, Ito sanoi. “Minusta ne ovat loistava väline startup-yritysten rahoitukseen. Olen vain huolissani niiden ympärillä tapahtuvasta spekulatiivisesta vimmasta.”
Ito on huolissaan siitä, että arvopaperi- ja pörssikomissio sekä muut julkishallinnon organisaatiot eivät ole vielä pysyneet ICO:iden perässä, minkä vuoksi yritykset voivat hyötyä kokemattomien kuluttajien huijaamisesta kaupankäynnin kautta arvottomilla rahakkeilla. Iton mielestä sääntelyn pitäisi olla huomattavasti kehittyneempää ja teknisesti pätevämpää.
Samaan aikaan yhä useammat ihmiset saavat tietää bitcoinin hinnannoususta ja päättävät ostaa yhden monista ICO:ista, ehkä tietämättöminä siihen liittyvistä vaaroista.
Alkuperäiset kolikkoannit (ICO) keräävät pääomaa myymällä kryptovaluuttapoletteja.
ICO:t ovat suosittu tapa kerätä rahaa kryptovaluuttamaailmassa. Suurin osa niistä epäonnistuu, mutta aina silloin tällöin löytyy muutama hiomaton helmi. Seuraavassa on muutamia tunnetumpia ICO:ita viime vuosilta:
- Etherium: Ethereumin ICO:n yhteydessä heinäkuussa 2014 monet kryptoharrastajat innostuivat sen ohjelmoitavasta lohkoketjusta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Se keräsi lopulta 18,4 miljoonaa dollaria ja siitä tuli CoinMarketCapin mukaan toiseksi arvokkain kryptovaluutta Bitcoinin jälkeen.
- Cardano ( CRYPTO: ADA ): Se on kehittänyt Ethereumin elementtejä ja menestynyt Ico-kolikoita paremmin kuin kilpailijansa. Se keräsi tammikuussa 2017 62,2 miljoonaa dollaria, mikä on noin kaksinkertainen määrä siihen verrattuna, mitä muut IEO:t ovat keränneet (ks. kaavio alla).
- Tezos ( CRYPTO: XTZ ): Tezos keräsi 232 miljoonaa dollaria heinäkuussa 2017 ICO:lla, mutta se ei ollut täydellinen menestys. ICO:n aikana myytyjen tokenien jakelussa oli lukuisia viivästyksiä, mikä johti ryhmäkanteen nostamiseen. Tezos pääsi 25 miljoonan dollarin sovintoon kaikkien osapuolten kanssa vuonna 2020.
- Dragon Coins ( CRYPTO: DRG ): Dragon Coins on yksi pahamaineisimmista tapauksista. Se sai 320 miljoonaa dollaria maaliskuussa 2018, kun se tarjosi kolikoitaan ensimmäistä kertaa julkisessa pörssissä. Kun se tuli julkisesti kaupankäynnin kohteeksi, ilmeni useita ongelmia, jotka johtivat lähes välittömään hinnanlaskuun. Sen markkina-arvo oli alle miljoona dollaria vuoteen 2021 mennessä.
Sijoittajat etsivät Ico-kolikoita, koska niillä on mahdollisuus hankkia menestyvä kryptovaluutta varhaisessa vaiheessa. Vaikka tämä on mahdollista, se vaatii huomattavaa tutkimustyötä ja aikaa satojen tulevien ICO:iden läpikäymiseen. Ottaen huomioon siihen liittyvät vaarat, on suositeltavaa toimia varovaisesti.
ICO:iden edut ja haitat
Vaikka monet ICO:t ovat menestyksekkäitä, on otettava huomioon myös haittoja. Seuraavassa on lueteltu joitakin niiden tarjoamia etuja:
- ✔️If voit selvittää, mikä kryptovaluutta on hyvä sijoituskohde, sillä niiden tuottopotentiaali on erittäin houkutteleva. Koska ostat etukäteen, hinnat ovat usein halvempia, ja tietyt ICO:t tarjoavat tokeneita alennettuun hintaan.
- ✔️ICOs on avoin kaikille. Toisin kuin joissakin listautumisannissa, ICO:iin voi sijoittaa ilman rajoituksia.
- ✔️It on nopea ja kustannustehokas tapa hankkia rahaa uusille yrityksille.
Tässä ovat ICO:iden haitat:
- ❌ On olemassa merkittävä riski, että token menettää arvonsa tai lopulta epäonnistuu, koska kryptovaluuttahankkeet ovat luonnostaan epävakaita.
- ❌Sääntely on ratkaisevan tärkeää hankkeen onnistumisen kannalta. Monissa tapauksissa kokemattomat sijoittajat, jotka eivät tiedä, mitä ovat tekemässä, rahoittavat huijauksia ja heikkolaatuisia hankkeita. Tulevien ICO:iden selaaminen laillisen projektin löytämiseksi voi tuntua neulan löytämiseltä heinäsuovasta.
- ❌ ICO:ssa ostetaan kryptovaluuttaa. Monet kryptovaluuttoihin vasta tutustuneet henkilöt sijoittavat mieluummin kryptovaluuttaosakkeeseen tai julkisesti noteerattuun kolikkoon kuin ICO:hon.
Harkitse pinnoitteen käyttöä tai kenties pintakäsittelyä, jolla on jonkin verran pitoa.
ICO on yhdistelmä listautumisantia ja kryptovaluuttojen joukkorahoitusta internetissä. Tokenin liikkeeseenlaskijan asettaman päivämäärän mukaan voit vaihtaa kryptovaluuttapoletteja muiden kanssa tiettyyn muuntokurssiin.
Merkillä voi olla kaksi toimintoa: hyöty- tai turvatoiminto. Hyödyllisyyspoletit ovat usein sääntelemättömiä, ja ne annetaan yrityksille vastineeksi siitä, että ne saavat tulevaisuudessa käyttöönsä kehitettävän palvelun, käytännössä korottomana lainana.
Toisaalta arvopaperimerkkejä pidetään yleisesti valtion virastoissa osakkeina, ja niillä on lähes samanlaiset omistusoikeudet. Jotkut sijoittajat ovat huolissaan näiden tokenien todellisesta arvosta ja siitä, kuinka helppoa yritysten on tehdä paljon rahaa ICO:iden avulla – joka on vielä suhteellisen uusi käsite. Vain aika näyttää, jatkuuko tämä suuntaus vai hiipuuko se kokonaan.
ICONin ostaminen
Binance on ICONin johtava pörssi, ja sen osuus markkinoista on 90 prosenttia. Valitettavasti, koska et voi louhia ICX-tokeneita, ainoa mahdollisuutesi saada niitä on vaihtaa ETH tai BTC Binanceen. Lähes kolme neljäsosaa luettelomme tuotteista voidaan ostaa BTC:llä ja lähes kuudesosa ETH:lla.
ICON Token Sale
Token-myynti päättyi viime vuoden syyskuussa, mutta tämän vuoden kauppaa ei ole vielä viimeistelty. Tokenien kokonaistarjonta on nyt 400 230 000 ICX. Voit vaihtaa 2500 ICX:ää yhteen ETH:hon. Vain puolet käytettävissä olevasta kokonaistarjonnasta oli myynnissä, ja 16 prosenttia lisää pidetään reservissä. Toinen 14 % menee itse säätiölle ja 10 % yhteisöryhmän jäsenille ja vaikutusvaltaisiksi katsotuille yhteistyökumppaneille. 20 % viimeaikaisista token-myynneistä menee jokaiselle Tech-yritykselle, 12 % toimintamaksuihin, 8 % markkinointikokemuksiin ja 10 % vaikutusvaltaisille yhteistyökumppaneille.